בלי חקלאות - אין עצמאות.🌾

דיון בוועדת העבודה והרווחה בנושא אישור תקנות עובדים זרים (פיקדון)

ביום שלישי (17/2) ועדת העבודה והרווחה דנה בהחלת חובת הפקדת פיקדון לזכויות סוציאליות על מעסיקי עובדים זרים. נציגי התעשייה דרשו לאשר את התקנות בדחיפות כדי לשחרר "צוואר בקבוק" המונע מהם הבאת אלפי עובדים חדשים. לכאורה, היה אמור להיות מדובר בדיון פשוט ולא מורכב לאישור טיוטת התקנות שהוגשו ע"י רוה"מ בתפקידו כשר הפנים וע"י יריב לוין בתפקידו כשר העבודה. בטיוטת התקנות נאמר במפורש כי חובת הפיקדון על עובדים זרים לא תחול על מעסיקים בענף הסיעוד הביתי, מומחים ועובדים בחקלאות. משרד רה"מ ומשרד החקלאות וביטחון המזון הבהירו כי בכוונתם להמשיך ולהמליץ על החרגת החקלאות מתשלום חובת ההפקדה החודשית של הפיקדון עד שתהיה הפחתה של האגרות בהתאם לסיכום עם נציגי החקלאים. משרד החוץ, רשות האוכלוסין וארגוני עובדים טוענים כי אי הפקדת הפיקדון כבר בשלב זה פוגעת בזכויות העובדים וביחסים הדיפלומטיים עם מדינות המוצא. בישיבה אמרתי כי "הסיכום עם משרד רוה"מ קיים הרבה שנים והוא סביר ונובע מהמאפיינים השונים של ענף החקלאות ביחס לשאר ענפי המשק. אנחנו אחרי שנתיים וחצי של מלחמה שבה חקלאים ואיתם העובדים הזרים חירפו את נפשם והמשיכו לעבוד ולמלא את המדפים בתוצרת חקלאית טריה ואיכותית. כולנו מבינים היום מי דואג לקו הגבול וגם את העניין הערכי הזה צריך לזכור, ולא רק את הכספי, מה גם שהחקלאים משלמים לעובדים האלה שכר מצוין ביחס לעולם. לכן החקלאות צריכה להמשיך להיות מוחרגת עד שנסדר את נושא האגרות". החלת החובה של תשלום הפקדון מידי חודש, תטיל נטל תזרימי כבד על המשקים החקלאיים, שיטיל על המעסיק הממוצע בחקלאות (שיש לו כ-6.5 עובדים) להפקיד בכל חודש לפיקדון 5,235 ₪ ובשנה 62,790 ₪ ועלול להוביל לקריסתם המיידית של משקים רבים. הכנו מסמך התייחסות יחד עם התאחדות האיכרים בו הסברנו את המצב. ניתן לראות את המסמך כאן.

שיתוף הכתבה

תפריט נגישות