ועידת הערבה הראשונה של מועצה אזורית הערבה התיכונה ננעלה היום (19.5) תחת הכותרת "פריחת הגבול המזרחי ושגשוג אזורי", בהשתתפות נשיא המדינה יצחק הרצוג, חברי כנסת, ראשי משרדים ממשלתיים, בכירים ממערכת הביטחון, ראשי רשויות וארגונים חקלאיים, שקראו לממשלה לחזק את אזור הערבה בתחומי ההתיישבות, הביטחון, התשתיות והחקלאות.
במהלך הוועידה אמר ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה, מאיר צור, כי הערבה התיכונה ניצבת כיום בצומת דרכים היסטורי:
"הממשלה חייבת להבין כי חיזוק הערבה התיכונה הוא המענה הציוני ההולם ביותר לאיומים על גבולותינו. לאחר המלחמות האחרונות הוכח כי התיישבות חזקה לאורך הגבולות היא המרכיב הקריטי ביותר בביטחון הלאומי. אנו לא מבקשים סיוע נקודתי, אלא שותפות אמיתית לאורך זמן ותכנית חומש מקיפה לערבה, שתכלול הטבות מס משמעותיות, פיתוח אזורי תעסוקה והסרת חסמים בירוקרטיים לבנייה."
השקעה במשק המים בערבה
יו"ר קק"ל, אייל אוסטרינסקי, הודיע במהלך הוועידה כי אושרה הרחבת ההשקעה בהקמת מאגרי מים באזור הערבה מ־40% ל־50% ללא תקורות, במטרה להגדיל את אספקת המים לאזור.
לדבריו, נמצאת כעת בתהליך אישור תכנית רחבת היקף להשקעה של מיליארד שקלים בעשר שנים לקידום משק המים באזור.
היערכות ביטחונית לאורך גבול ירדן
נוחי מנדל, ראש היחידה להתיישבות במשרד הביטחון, אמר כי בעקבות לקחי אירועי ה־7 באוקטובר, משרד הביטחון צפוי להעביר תקציבים מורחבים בתחומי הביטחון דרך הרשויות המקומיות.
עוד ציין מנדל כי למרות שגבול ירדן נחשב לשקט יחסית, תוקם הפרדה לאורך הגבול המזרחי מעמק הירדן דרומה, וכי העבודות כבר החלו.
שורה ארוכה של משתתפים ובכירים
בין משתתפי הוועידה שנמשכה יומיים היו חברי הכנסת אלון שוסטר, רם בן ברק וששון גואטה, יו"ר מרכז המועצות האזוריות שי חג'ג', ראש מועצה אזורית חבל אילות ד"ר חנן גינת, ראש עיריית דימונה בני ביטון, מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר, מנכ"ל קק"ל אילן שוחט, מפקד אוגדה 80 תא"ל ישראל פרידלר, מנכ"ל משרד ההתיישבות אבי מאיר, מזכ"ל תנועת המושבים עמית יפרח, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אורי דורמן ובכירים נוספים.
לרגל חג השבועות והוועידה, העניקו ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה מאיר צור וילדי הערבה לנשיא המדינה יצחק הרצוג סלסלת ירקות מתוצרת הערבה.


