בלי חקלאות - אין עצמאות.🌾

ישיבה ברשות המים בנושא הקיצוץ בהקצאת מים שפירים לחקלאות במערכת הארצית

ביום רביעי שעבר (3 בספטמבר) התקיימה ברשות המים ישיבה בהשתתפות מנהל הרשות חזי ליפשיץ וצוותו, יחד עם נציגי התאחדות חקלאי ישראל. הדיון התמקד במשבר המים החמור ביותר בשלושים השנים האחרונות, לאחר חורף דל גשמים, שהוריד את מפלסי הכנרת והאקוויפרים לקווים האדומים, כשהמילוי החוזר עמד על כרבע בלבד מהממוצע.

רשות המים הציעה לקצץ את ההקצאה לחקלאות מ־380 מיליון מ"ק בשנת 2025 ל־250 מיליון מ"ק בשנת 2026, בעוד שהניצול הצפוי השנה עומד על כ־320 מיליון מ"ק. ליפשיץ ציין כי מתקן ההתפלה "שורק 2", שצפוי לפעול בנובמבר 2025, יוסיף 200 מיליון מ"ק למלאי המים.

נציגי החקלאים התנגדו לקיצוצים והדגישו כי יש לחלק את הנטל גם עם מגזרים נוספים – גינון ציבורי, תעשייה, תיירות ומשקי בית – כדי לשמור על הקצאה של 320 מיליון מ"ק לחקלאות ולמנוע פגיעה בביטחון המזון. בנוסף, הועלתה דרישה להקים מנגנון פיצוי, לאפשר רכישת מים שפירים נוספים ממתקני ההתפלה, ולהאיץ השקעות בהשבת מים לחקלאות ובתשתיות מאגרים והולכה, בהתאם להחלטת הכנסת על השקעה של 3.5 מיליארד ש"ח לעשור הקרוב.

הוצע להקים ועדה מאוחדת עם משרדי החקלאות, האוצר, האנרגיה ורשות המים לצד נציגי החקלאים, כדי לגבש פתרונות. עם זאת, נושא הקיצוץ בחקלאות צפוי לעלות לדיון בהנהלת רשות המים בסוף ספטמבר, חרף התנגדות שרי החקלאות והאנרגיה. אנו מקווים ומתפללים שהשנה הקרובה תהיה שנה גשומה!

שיתוף הכתבה

תפריט נגישות