בטקס חגיגי שיתקיים בתחנת המחקר "יאיר" בחצבה, יוענקו מלגות הצטיינות לסטודנטים ולתלמיד מצטיין העוסקים במחקרים בתחומי החקלאות, המים, איכות הסביבה, הביוטכנולוגיה והאקלים – כולם בעלי זיקה ישירה לאזור הערבה.
הטקס יתקיים ביום הראשון של התערוכה החקלאית הגדולה בישראל, שתיערך ב־28–29 בינואר 2026, בתחנת "יאיר" של מו"פ ערבה תיכונה וצפונית-תמר. האירוע יתקיים בהשתתפות משפחת גוראון, ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה מאיר צור, מנהלת היחידה המסחרית זרעים גדרה–סינג'נטה ליטל ויצמן, יו״ר ועד הנאמנים של הקרן אילון גדיאל, מנהלת המו״פ מעין קטרון, חוקרים, מדענים ואורחים נוספים.
המשך מפעל חיים חקלאי־מדעי
קרן המלגות ע״ש האגרונום יאיר גוראון ז״ל, מייסדו ומנהלו הראשון של מו״פ ערבה תיכונה וצפונית-תמר, תעניק השנה מלגות בהיקף כולל של 85 אלף שקלים לשישה סטודנטים מצטיינים לתארים מתקדמים ולתלמיד תיכון מצטיין. תחנת המחקר החקלאי "יאיר" נקראת על שמו, כהוקרה לתרומתו רבת השנים לפיתוח המחקר והחקלאות בערבה.
הקרן נוסדה על ידי משפחת גוראון, בשיתוף תרומות של מועצה אזורית הערבה התיכונה, חברת זרעים גדרה–סינג'נטה וגופים נוספים. במהלך 16 שנות פעילותה גייסה הקרן למעלה מ־1.7 מיליון שקלים, וחילקה עד כה 80 מלגות לסטודנטים וחוקרים צעירים.
השקעה בדור העתיד של החקלאות והמדע
רן גוראון, מנכ״ל חברת Gett (ולשעבר מנכ״ל בזק) ובנו של יאיר גוראון ז״ל, אמר:
"משפחתנו גאה להמשיך את מפעל חייו של אבי, שהוביל מחקרים פורצי דרך לקידום החקלאות בערבה. המציאות שנוצרה לאחר 7.10 מדגישה את חשיבותו של ענף חקלאות מתקדם, במיוחד בגבולות המדינה, כחלק מביטחון המזון הלאומי. באמצעות המלגות אנו מביעים אמון בדור החוקרים הבא, שימשיך לפתח ולקדם את החקלאות הישראלית בערבה."
יו״ר הקרן אילון גדיאל הוסיף:
"דווקא בתקופה מאתגרת זו, חשיבות העידוד והתמיכה בדור הצעיר ניכרת במיוחד. המלגות מאפשרות לסטודנטים המצטיינים להתמקד במחקר ולהוביל את החקלאות לעתיד טוב יותר. לשמחתנו, השנה ארבעה מהזוכים הם תושבי הערבה."
מקבלי מלגות קרן גוראון לשנת 2026
בין מקבלי המלגות השנה:
- בן אייזנשטיין – דוקטורנט באוניברסיטה העברית, העוסק בפיתוח פתרונות חדשניים לאנרגיה סולארית באמצעות תאי שמש פרובסקיטיים, עם רלוונטיות גבוהה לאזורים מדבריים עתירי קרינה כמו הערבה.
- גיא פיש – דוקטורנט באוניברסיטת בן־גוריון בנגב, החוקר תהליכים גיאולוגיים־טקטוניים ותורם להבנת המרחב המדברי והשלכותיו על תשתיות והתיישבות.
- נטע סוטו – דוקטורנטית באוניברסיטת בן־גוריון, החוקרת את השפעות שינויי האקלים על מערכות אקולוגיות ימיות, עם רלוונטיות ישירה למפרץ אילת ולדרום הערבה.
- דנית אידלסון־פרקר – דוקטורנטית באוניברסיטת בן־גוריון, העוסקת במחקר נוירו־ביולוגי ונוירו־אימונולוגי בעל השלכות יישומיות רחבות בתחום הביו־מד.
- עמית בהלול – סטודנט לתואר שני באוניברסיטת בן־גוריון, החוקר ניהול דישון וקליטת חנקן בתמר מזן מג׳הול, מחקר בעל תרומה ישירה לחקלאות המדברית בערבה.
- עופר חבלין – סטודנטית לתואר שני בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית, החוקרת תגובות פיזיולוגיות של תמר מג׳הול לעקות חום ושינויי טמפרטורה.
- עידו דותן – תלמיד י״ב מבית הספר שיטים־דרכא, שפיתח אפליקציה חינוכית לסימולציה אינטראקטיבית בפיזיקה, ומשלב מצוינות לימודית עם מעורבות קהילתית.
הענקת המלגות מבטאת השקעה מתמשכת בידע, במחקר ובאנשים – אלו שימשיכו להוביל את החקלאות, המדע והקיימות בערבה ובישראל כולה.


